רק עוד בלוג ב Maccabi Blogs

קפאין ונזקיו לעובר

חמישי 24 כיונ', 2010

1

 

 

 

 

 

 

 

עכשיו זה רשמי: צריכת 6 יחידות קפאין או יותר (קפה או תה) ביום במהלך ההריון מלווה בהפרעה בגדילה לאורך של העובר. כך עולה ממחקר חדש שנערך בהולנד ופורסם ב-American Journal of Clinical Nutrition .

ההשפעה של צריכת קפאין במהלך ההריון על גדילת והתפתחות העובר לא היתה ברורה עד כה. המחקר הנוכחי בדק לעומק את הקשר בין צריכת קפאין במהלך ההריון לבין מדדי גדילת העובר, במהלך שלבי ההריון השונים, תוך שקלול הסיכון לסיבוכי לידה.

במחקר, שנערך בין השנים 2001-2005, השתתפו 7346 נשים הרות, שדיווחו על צריכת הקפה והתה שלהן במהלך כל אחד משלישי ההריון. גדילת העובר נמדדה באמצעות  בדיקות אולטרה-סאונד חוזרות, ותוצאות הלידה נקבעו על פי רשומות בית החולים.

החוקרים זיהו קשר בין צריכת קפאין גבוהה ובין אורך עובר (Crown-Rump Length) קצר יותר בטרימסטר הראשון, אורך הפמור בטרימסטר השני והשלישי והאורך בלידה (p<0.05). הסיכון ללידת תינוק קטן לגיל ההריון היה גבוה יותר בקרב אימהות שצרכו לפחות שש יחידות קפאין ביום.

מהתוצאות עולה כי צריכת קפאין במהלך ההריון, בכמות של 6 יחידות ומעלה ביום, מלווה בהפרעה בגדילה לאורך של העובר. ייתכן כי חשיפה לקפאין משפיעה לרעה על גדילת השלד של העובר. על סמך התוצאות הללו, יצאה המלצה מצד החוקרים, כי נשים הרות יגבילו את צריכת הקפה שלהן ל-6 יחידות קפאין ביום מקסימום (0.540 מ”ג).

ד”ר רונית אנדוולט, מנהלת התזונה במכבי שירותי בריאות, מסייגת כי מדובר במחקר אחד בלבד בינתיים העוסק בנזק לעובר מקפאין וכי יהיה צורך לאשש את הממצאים במחקרים נוספים. עם זאת, היא מזכירה, המלצות התזונה הבינלאומיות הן לצרוך עד 3 כפיות קפה ביום ולא יותר.

מחקרים דומים שנערכו באוכלוסיות אחרות מאוששים את נזקי הקפאין, שצריכתו נקשרה למשל בהופעת כאבי ראש במקרה של הפסקת שתייה. “למעשה, המדובר בעצם בסם ממכר, שהוא כיום אחד החומרים הממכרים הפופולאריים בעולם.

“צרכני קפה כבדים אשר נדרשים להפסיק לשתות קפה”, מסבירה ד”ר אנדוולט, “צריכים לעשות זאת בצורה הדרגתית, אחרת יסבלו מכאבי ראש. עם זאת, נמצא כי ההשפעה המעוררת של קפה קיימת רק בקרב מי שרגיל לשתות קפה, תלות זאת מפסיקה כאשר מפסיקים לשתות קפה לחלוטין”.   

2 תגובות »

דוד:

ראשית, תודה על המאמר. היה טוב אילו הנתונים היו ברורים, למשל מה השינוי באורך העובר, האם הוא משמעותי וכן, לא מובן מה הכוונה ב “6 יחידות קפאין”. כמו כן, אני בטוח שצריכת 0.540 מ”ג קפאין לא גורמת נזק אפילו לעובר. אולי הכוונה ל 540 מ”ג. לצערי, שוב נזרקת אמירה לא מבוססת על קפאין “כסם ממכר”. מבחינה רפואית קפאין איננו ממכר. יש הגדרה ברורה לחומרים ממכרים ועל כן ראוי להיות זהיר בשמוש בתואר “ממכר”. קפאין לא מוגדר כממכר ואף ארגון WADA הוציא את הקפאין מרשימת החומרים האסורים לשימוש לפני פעילות ספורטיבית. ראוי לציין גם ששתיית קפה אין לה השפעה אחידה מבחינת עוררות. יש כאלה, והם רבים, ששתיית קפה אינה משפיעה על עוררותם. ובכלל, ראוי להדגיש שעל שתיית קפה חלים אותם חוקים וכללים החלים על כל מזון נצרך אחר, והיא חייבת להעשות בתבונה ובמידיות. אין שום רע בצריכת קפה – 3 עד 5 כוסות ליום – יש בזה רק טוב. הרבה מאד מאמרים פורסמו, ומפורסמים כל העת, המצביעים על התכונות הבריאותיות החיוביות של קפה. קפה הוא המשקה הנצרך ביותר אחרי מים, הוא עשיר באנטיאוקסדנטים, במינרלים ואפילו בסיבים. שוב ראוי לחזור ולהדגיש שצריכת קפה חייבת להיות נבונה, ובמידה. ובעניין שתיית קפה בזמן הריון נכון ציין המאמר שהכמות המומלצת היא לא יותר (ואולי פחות) מ 3 כפיות קפה (נמס) כלומר 3 כוסות קפה או בהתאם להמלצת הרופא.

19 ביולי, 2010 | 3:17

תודה שאתם שולחים אלי, מסייע לי ותורם מאוד.

21 ביולי, 2010 | 8:16
הוספת תגובה

התגובה