רק עוד בלוג ב Maccabi Blogs

מעשה בכרובית ובמוח

יום שלישי 23 כפבר', 2010

Article02

 

 

 

 

 

 

 

מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של איגוד הנוירולוגים האמריקאי (ANA) קבע כי תזונה עשירה בירקות ממשפחת המצליבים, ירקות ועלים ירוקים, אגוזים, דגים ועגבניות ומצד שני דל בבשר אדום ומוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים, עשויה לסייע בהגנה מפני מחלת האלצהיימר.

מחלת האלצהיימר מתבטאת במיתה של תאי עצב במוח ובירידה בתפקוד הקוגניטיבי והמעשי. בתחילה נפגעות התנהגויות מורכבות כמו נהיגה ומתגלים קשיים בזיכרון לטווח קצר. עם התקדמות המחלה, עלול להתפתח שטיון (דמנציה) והחולה מאבד יכולת לבצע פעולות פשוטות, כמו דיבור, אכילה, שינה ופגיעה חמורה בזיכרון.

מחלת אלצהיימר פוגעת בנשים וגברים באופן שווה. כעשרה אחוז מהאוכלוסייה מעל גיל 65 וכמעט מחצית מאילו מעל גיל 85 ילקו במחלה. בעקבות השיפור באמצעי אבחון ובעליה במודעות הציבורית, מדווחים הרופאים על עליה בחולים המאובחנים גם בגילאים צעירים יותר.

הסיבה למחלת אלצהיימר אינה ברורה, אך יש גורמים המציבים אדם בקבוצת סיכון גבוהה למחלה וביניהם הגיל. למרות שפותחו תרופות המאטות את ההידרדרות, אין למחלה תרופה כלשהי.

במחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה השתתפו 1691 איש בגילאי 65 ומעלה שלא הראו סימנים לדמנציה בעת המחקר. המשתתפים מילאו שאלונים שבדקו את הרגלי התזונה שלהם במהלך השנה האחרונה. החוקרים בדקו את מגוון המזונות במעבדה כדי לקבוע אילו מהם היו בעלי ערך תזונתי גבוה כמו למשל חומצות שומן, אומגה 3 וויטמין E שמזוהות עם הפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר ואילו מזונות היו בעלי ערך תזונתי נמוך כגון מזונות המכילים שומן רווי המזוהה עם סיכון גבוה יותר למחלה.

לדברי פרופ' ניקולס סקרמיאס, נויורולוג מאוניברסיטת קולומביה שעמד בראש המחקר "בהסתמך על הערכים התזונתיים בכל אחד מהמזונות, גילינו שיש הרגלי תזונה המגנים מפני אלצהיימר. הרגלים אלה מתאפיינים בצריכה גבוהה של אגוזים, דגים, סלט, עוף עגבניות, ירקות ממשפחת המצליבים, ירקות ועלים ירוקים ופירות וצריכה נמוכה של בשר אדום, איברים פנימיים, וחמאה". לדבריו "המזונות הללו מוגדרים כתזונה בריאה בעיקר מסיבות כגון מניעת מחלות לב אך יש להם השפעה מיטיבה גם על המוח".

במהלך המחקר נלקחו בחשבון גורמי השפעה נוספים כגון גיל, עישון, פעילות גופנית צריכה קלורית ומסת גוף. משתתפי המחקר חולקו לשלוש קבוצות בהתאם לערך התזונתי של המזונות אותם צרכו בשנה האחרונה. לאחר 4 שנים 211 מהם אובחנו עם מחלת אלצהיימר. התוצאות הראו כי המשתתפים בקבוצה שהוגדרה בשליש העליון היו ב 38% פחות סיכון לפתח אלצהיימר מאלה בשליש הנמוך.

הוספת תגובה

התגובה